KOMPUTER POKŁADOWY
Komputer pokładowy jest urządzeniem mikroprocesorowym wspomagającym pracę środków komunikacji zbiorowej, takich jak:
autobusy, trolejbusy, tramwaje. Komputer składa się z trzech zasadniczych
elementów: 1.Zestawu modułów pomiarowych (ilość modułów zależna od pożądanych
funkcji). 2.Modułu centralnego. 3.Modułu wizualizacji i sterowania. Moduły
pomiarowe to w rzeczywistości szereg czujników, których zadaniem jest pomiar
wielkości elektrycznych i nieelektrycznych warunków pracy urządzeń, które są
nadzorowane lub regulowane poprzez komputer pokładowy, np.: parametrów silnika
(temperatura, ciśnienie oleju, zużycie energii lub paliwa itp.), ciśnienia w
obwodach powietrznych, prędkości, sprawności obwodów elektrycznych i
bezpieczników . Moduł centralny służy do przetwarzania i obróbki danych
przesyłanych z modułów pomiarowych oraz do rejestracji wybranych parametrów
(może spełniać rolę tzw. czarnej skrzynki). Moduł wizualizacji i sterowania
służy do prezentacji graficznej na wyświetlaczu LCD mierzonych parametrów
pracy poszczególnych urządzeń oraz do sterowania niektórymi z nich. Ponadto
wyświetla parametry krytyczne w wypadku pojawienia się ich, co umożliwia
szybkie wykrycie awarii. Takie wielkości jak np.: czas, data, temperatura
powietrza, ilość przejechanych kilometrów itp. oraz dane zawarte w pamięci
jednostki centralnej, mogą być odczytywane na żądanie. Komputer może współpracować
i zarządzać kasownikami, tachografem, systemami informacyjnymi dla pasażerów,
GPS-em, systemami bezpieczeństwa itp. Dzięki modułowej budowie możliwe jest
dowolne poszerzanie funkcji komputera oraz, co bardzo istotne, możliwość
zabudowania w już istniejącym taborze (bez względu na rodzaj i markę środków
PRZYKŁADOWE WIZUALIZACJE GENEROWANE PRZEZ KOMPUTER POKŁADOWY
|
|
|